Előadók

Good Life with ADHD

Prof dr. Judit Balázs
a budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetem és az oslói Bjørknes University College professzora

Prof Dr Balázs Judit , a budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetem és az oslói New University College professzora, Magyar Tudományos Akadémia doktora. A Magyar Pszichiátriai Társaság előző elnöke, és az Európai Pszichiátriai Társaság Gyermekpszichiátriai Tagozatának elnöke.

Fő érdeklődési köre az idegrendszeri fejlődési rendellenességek, a serdülőkori öngyilkosság-megelőzés, a küszöb alatti mentális zavarok, a migráció-akkulturáció-mentális egészség – életminőség.
Számos lektorált közlemény első szerzője, valamint egy magyar és angol nyelvű gyermek- és serdülőpszichiátriai tankönyv szerkesztője, hazai és nemzetközi együttműködéses kutatás vezetője és résztvevője, több hazai és nemzetközi tudományos lap szerkesztőbizottságának tagja.


Előadás Címe     ADHD and Quality of Life

Dr Félegyházy Zsolt

1998-ban szereztem diplomát a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen, majd 2002-ben szereztem pszichiáter szakvizsgát. Ez idő alatt a Semmelweis Egyetem Kútvölgyi Klinikai Tömbének Pszichiátriai Osztályán és a Főnix Med. magán egészségügyi csoport pszichiátriai tanácsadójaként dolgoztam.

2003 óta pszichiáter tanácsadóként dolgozom Svédországban. 2005-től 2006-ig vezető tanácsadó voltam a Beroendecentrum Stockholm Addiktológiai Tanszékén, 2006-tól pedig a Karolinska Egyetem Pszichiátriai Tanszékének vezető tanácsadó helyettese voltam. 2006-tól 2009-ig vezető orvosként dolgoztam a Karolinska University Medical Schoolban, affektív zavarokra specializálódva. Részt vettem Stockholm megye első affektív és szorongásos zavarokkal foglalkozó magánklinikája szakmai protokolljának kidolgozásában.

Kollégáimmal közösen lefordítottuk magyarra a Diagnostic Interview for ADHD in adults (DIVA) 2.0-s és 5.0-s verzióját, amely megtette az első lépést a felnőttkori ADHD diagnózis felé.

Jelentős nemzetközi szakértelmet szereztem a felnőttkori figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség (ADHD) diagnosztizálásában, kivizsgálásában és kezelésében.

Részt vettem a felnőttkori ADHD diagnózisáról és kezeléséről szóló frissített európai konszenzusnyilatkozat néhány fejezetének megírásában 2019-ben.

Többek között dolgoztam néhány évig az Uppsalai Egyetem neuropszichiátriai klinikáján, ahol az ADHD területén végeztem vizsgálatokat és kezeléseket, és több svéd pszichiátriai klinikán is végeztem hasonló munkát.

Többek között dolgoztam néhány évig az Uppsalai Egyetem neuropszichiátriai osztályán, ahol az Adhd területén végeztem vizsgálatokat és kezeléseket, és több svéd pszichiátriai klinikán is végeztem hasonló munkát.

A stockholmi Karolinska Orvostudományi Egyetemen pszichiátriai előadásokat és gyakorlati képzést tartottam orvostanhallgatóknak.

Tagja vagyok az ADHD Világszövetségének és a European Network Adult ADHD-nek (ENAA)

Bölcskei Mónika

ADHD Coach

ADHD-vel élő ADHD Coach vagyok. ADHD Coaching módszertannal támogatok hiperaktív, erősen impulzív és időnként szétszórt, nagyon sikeres vezetőket, és kevésbé sikeres felnőtteket. Saját életem szenvedélyes felfedezője vagyok, miközben tudatos megfigyelője és professzionális támogatója mások életvezetésének. Az önvizsgálat során egyre inkább kíváncsi lettem arra, hogyan gondolkodom, hogyan érzek, és miért cselekszem úgy, ahogy cselekszem. Az élet több lehetőséget is adott, én pedig megragadtam belőle néhányat. Ahogy tudatosan elkezdtem dolgozni az ADHD-mal, egyre jobban hozzáférésem lett a bennem lévő bátorsághoz és kreativitáshoz. Máig lelkes és energikus tanuló vagyok, tele hálával. Minden célom és tettem a saját, illetve mások személyes és szakmai fejlődését szolgálja.

A technológiai vívmányok hogyan tudják támogatni a boldogabb élet elérését ADHD-val?

Weboldalam: Bölcskei Mónika – Bölcskei Mónika (bolcskeimonika.com)

Az előadásom rövid leírása:

Ha kíváncsi arra, hogy a legújabb technológiai vívmányok hogyan segíthetik az ADHD-s embereket abban, hogy mentálisan egészségesebb életet éljenek, kérem csatlakozzon a gyakorlatorientált előadásomhoz! Bemutatok néhány telefonos alkalmazást és eszközt, amelyeket saját és ügyfeleim mentális egészségének és jólétének megőrzése, növekedése céljából használok. A bátor önkéntesek egyike kipróbálhatja, míg mások szemtanúi lehetnek az elmében, a szívben és a testben zajló pozitív változásnak. A rövid meditációs ülés előtt és után is mérni fogom az elme aktivitását, és összehasonlítjuk az eredményt. Mindannyian grafikusan és számokban fogjuk látni az eredményt. Kérem, csatlakozzon az előadásomhoz, és hagyja, hogy elméje magától értetődően áramoljon.


dr. Jan Buitelaar MD, PhD pszichiáter és a pszichiátria, valamint gyermek- és serdülőpszichiátria professzora a Radboud Egyetem Orvosi Központjában, valamint a Karakter Gyermek- és Serdülőpszichiátriai Egyetemi Központban, Nijmegenben, Hollandiában. Kutatási és klinikai munkája az ADHD-re és az autizmusra fókuszál.

ADHD: a kockázati tényezőktől a védőfaktorokig és az ellenálló képességig

dr. Dora Wynchank , MD. PhD.
Dora Wynchank pszichiáterként dolgozik a hágai PsyQ-nál az ADHD intenzív szakemberprogramjában. Emellett kutató a szakorvosi központban, az ADHD-ban, amely a járóbeteg-klinikához kapcsolódik. Dél-Afrikából származott, de 2014 augusztusában családjával Hollandiába költözött, ahol az Amszterdami Szabad Egyetemen szerzett PhD fokozatot felnőttkori ADHD-ről és biológiai ritmusokról. Kutatást végzett, széles körben publikált és nemzetközileg is bemutatta kutatásait. Érdeklődési köre az ADHD és az alvászavarok, a nők ADHD-vel kapcsolatos tapasztalatai és a reproduktív hormonális ingadozások ADHD-re gyakorolt ​​hatása. Emellett szerkesztője a DIVA Alapítványnak, amely diagnosztikai interjút készít az ADHD diagnózisához, 30 nyelven. Szorosan együttműködik az ADHD-s embereket képviselő szervezetekkel, holland, angol és francia nyelvű képzést biztosít. 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

A klinikai gyakorlatban azt látjuk, hogy az AD(H)D másképp érinti a lányokat és a nőket, mint a fiúkat és a férfiakat, bár kevés tudományos kutatást végeztek a nők AD(H)D-vel kapcsolatban. Az ADHD-t eredetileg a fiúk állapotaként határozták meg , és így írták le a diagnosztikai kézikönyvekben. Ez az előadás feltárja az ADHD prevalenciáját mindkét nemben, a klinikai megjelenés különbségeit, valamint néhány új kutatást a hormonális ingadozások ADHD-re és a kapcsolódó tünetekre gyakorolt ​​hatásáról. A sok ADHD-s nőnél kísérő depressziós tünetek a menstruáció előtt, a szülés után és a perimenopauzában ingadoznak, amikor az ösztrogénszint emelkedik és csökken. Leírjuk a hangulatzavarokkal kapcsolatos kutatási eredményeinket változó hormonális környezetben. Élethosszig tartó megközelítést alkalmazunk a nők ADHD-jére.

Az ADHD női oldala

Andrea Bilbow OBE Addis

Andrea Bilbow útja több mint 20 évvel ezelőtt kezdődött, amikor két fiánál ADHD-t diagnosztizáltak. Sok ADHD-gyermekes szülőhöz hasonlóan Andrea is felismerte saját ADHD-tüneteit, de csalódott volt az Egyesült Királyság támogatásának hiánya miatt.

„A figyelemzavarról egyáltalán nem volt információ, és nem ismertem egy lelket sem, akivel beszélhetnék” – mondja. „Végül találtam egy nagyon kis támogató csoportot vidéken.”

A csoport egy ötperces televíziós klipet forgatott, amely kiemelte Bilbow-t és fiát az ADHD tanulmányozásaként. A klip nyilvánosságot és figyelemhiánnyal kapcsolatos kérdéseket hozott. „Én voltam az egyetlen ember Londonban, aki sokat tudott az ADD-ről, ezért alapítottam egy támogató csoportot a nappalimban.”

Nem elégszik meg azzal, hogy helyi szakértőkre hagyatkozik, hanem bejárta a világot, hogy ADHD-szakemberekkel találkozzon, és hosszú távú kapcsolatokat alakítson ki. Amikor 1995-ben részt vett első CHADD-konferenciáján Washingtonban, ihlette, hogy hasonló konferenciát szervezzen az Egyesült Királyságban.

Több évig az ADHDEurope elnökeként dolgozott.

Bilbow erőfeszítései oda vezettek, hogy megalapította az ADD Információs és Támogatási Szolgálat néven ismert jótékonysági szervezetet, az ADDISS-t . néhány éve megkapta a Brit Rend rangos Tisztje kitüntetést. Empire érem az angol királynőtől. Bár örül annak, hogy az ADHD-val kapcsolatos tudatosság nagyobb , mint az 1990-es évek elején, Bilbow úgy véli, hogy a díj előmozdítja az ügyet.

„Ez nem számomra a díj” – mondja. „Ez a legmagasabb szintű ADHD díja. Anglia királynője elismeri az ADHD-t.”

ADHD-s családok támogatása: mesék az önkéntes szektorból

dr. Kaisa Vuorinen
PhD, Vezérigazgató, Pozitív tanulás

Dr. Kaisa Ph.D. gyógypedagógiai szakon a Helsinki Egyetemen. Kutatási területe a pozitív oktatás, a szocio-emocionális készségek, a boldogság tanulmányozása és az erősségek tanítása. Finnországban és sok más országban híres és széles körben elismert előadó. Kaisa úttörő szerepet játszott a jóllét-központú pozitív oktatási megközelítésben mind a tanári alapképzésben, mind a továbbképzésben, és számos nemzetközi fórumon tapasztalt előadó. Kaisa az egyik legnagyobb újító a finn oktatás területén. Kaisa beutazta a világot, hogy több száz előadást és szemináriumot tartson a

„Lásd a jót a gyerekekben” témában!

dr. J. Antoni Ramos-Quiroga
pszichiáter, a spanyolországi Barcelona Universitari Vall d’Hebron (HUVH) Pszichiátriai Osztályának vezetője. A Vall d’Hebron Research Institute (VHIR) vezető kutatója. A HUVH Innovációs Bizottságának elnöke és a VHIR Tudományos Bizottságának tagja. A Barcelona Autonóm Egyetem pszichiátria professzora. Az Európai Pszichiátriai Társaság Neurodevelopmental Disorders Across Lifespan szekciójának elnöke. 

Tájékoztatást ad a TIMESPAN projektről és bemutatja a TIMESPAN-t és az ART-CARMA tanulmányt az ADHD-val kapcsolatos kardiometabolikus problémák rövid bemutatásával.

 „ADHD távoli technológiai vizsgálata a kardiometabolikus kockázati tényezőkről és a gyógyszeres adherenciáról (ART-CARMA): többközpontú prospektív kohorsz vizsgálati protokoll”

dr. Bunford Nóra tudományos főmunkatárs, az ELKH TTK Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének igazgatóhelyettese, az EEG Műszercentrum valamint a Klinikai és Fejlődés-Neuropszichológia Kutatócsoport vezetője.Diplomáit filozófiából és pszichológiából, doktori fokozatát 2016-ban klinikai pszichológiából az egyesült államokbeli Ohio Egyetemen szerezte.Ugyanitt klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológusi szakképzettséget is szerzett. Klinikai rezidens évét a UIC College of Medicine Pszichiátriai Osztályán töltötte. 13 év külföldi tanulmány után hazatért Magyarországra, 2017-ben Junior Prima-Díjat, 2018-ban Lendület pályázati támogatást, majd 2019-ben L’Oréal UNESCO A Nőkért és a Tudományért díjat nyert.2022-ben a Nemzeti Agykutatási Program 3.0 pályázatának, valamint a Nemzeti Laboratóriumok létrehozása, komplex fejlesztése programnak nyerteseként csoportjával újabb kutatási programokat indított.

Lenni vagy nem lenni (ADHD diagnozis)? (nem) a (leginformatívabb) kérdés

Lopatovszkiné Kasza Éva Zsuzsanna
tanító, általános és középiskolai matematika tanár, pszichológus, ADHD szakértő
ADHD az iskolában
Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszékének doktorandusz hallgatója vagyok, kutatási területem az ADHD-s gyerekek integrálásának nehézségei, különös tekintettel a komorbid állapotokra. Tizenöt éve foglalkozom az ADHD-s gyermekek nevelésével, oktatásával. Anyaként és feleségként, valamint pedagógusként is átélem mindennapi nehézségeiket, és próbálom segíteni őket a beilleszkedésben, fejlődésben. A gyerekeken és a családjukon túl szívügyem a pedagógus kollégák megsegítése is képzéssel és jó gyakorlatokkal.

Fenyősi Fanni 
A BHRG modell képviselője

A TSMT és HRG módszerek szellemi jogi örököse

Az ADHD kezelése a BHRG Model © segítségével

A szenzoros-motoros terápiák és más mozgásterápiák pozitív hatással vannak az ADHD néhány zavaró tünetére. Az egyik ilyen módszer, a 3 hónapos és 11 éves kor közötti gyermekekre fókuszáló magyar BHRG Modell © szűrőtesztet (LongiKID ©) és három szenzoros-motoros terápiát tartalmaz, amelyek segítségével a figyelemhiányos és hiperaktivitásban szenvedő gyermekek javíthatják végrehajtó funkcióikat. A BHRG Model © előtérbe helyezi a családi nevelést és a korai tünetek felismerését, komplex korai intervenciós programot biztosítva.

KidSpirit

Rétfalvi Flóra, PhD

Oktatásszervező vállalkozó, a KidSpirit alapítója és az EdTech Summit életre hívója. Már gyerekként is iskolásat szeretett játszani, aminek a diszkalkuliás-diszlexiás-diszgráfiás húga csak testvéri szeretetből örült. Az SNI-s, azaz a különleges gyerekek támogatása mellett érintettsége okán köteleződött el. Immáron 5 éve vezeti a KidSpirit-et, aminek mottója: Fejlesztve játszunk, játszva fejlesztünk. Hisz abban, hogy a gyereket – a szülőt – és a pedagógust egy szövetségként érdemes kezelni, akárcsak egy háromlábú széket, ahol minden lábnak stabilnak kell lennie ahhoz, hogy tartson.

Petrusán-Molnár Dalma

Tanácsadó szakpszichológus, DSZIT-terapeuta, Relaxációs és szimbólumterápiás gyakorlatvezető.

Jelenleg is aktívan dolgozik óvodapszichológusként, ahol különösen nagy hangsúlyt kap az SNI-s gyermekek nevelése.

Dolgozott koraszülött intenzív osztályon, a szívéhez pedig azóta is nagyon közel áll a perinatális pszichológia, a szülés és születés lélektana.

Pszichológusként fontosnak tartja az integratív, rendszerszemléletű gondolkodást, ahol az egész több, mint a részek összessége. Mindebben segítségére vannak az autogén tréning és szimbólumterápia, valamint a dinamikus szenzoros integrációs terápia eszközei.

Hiszi, hogy még a legnehezebb helyzetekben is mozgósíthatók a külső és belső erőforrások, melyek a megoldás megtalálásához, és a lelki egészség hosszú távú megőrzéséhez vezetnek.

Közös jóllét, sajátos igények mentén

 Dr. Stephens-Sarlós Erzsébet első diplomáját 1992-ben szerezte meg biológia tanári szakon Szegeden. Ezzel
párhuzamosan evezős edzőként végzett a Testnevelési Egyetem Edzőtovábbképző Intézetében.
1998-ban szintén Szegeden testnevelő tanári diplomát kapott, majd 2000-ben gyógytestnevelő tanári diplomát a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán.
2010-ben A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság és Társadalomtudományi Karán tett közoktatásvezetői szakvizsgát.
2022-ben az ELTE PPK-n védte meg a doktori disszertációját. A kutatási területe; a szenzomotoros fejlesztés lehetőségei. Jelenleg az ADHD, ASD, SPD és a demenciához kapcsolódó a témakörökben végez kutatómunkát az ELTE PPK Egészség és Sporttudományi Intézetében, illetve a DCU és ATU ír
egyetemeken. Több, mint 30 éve dolgozik pedagógusként és 23 éve gyógytestnevelő és szenzomotoros terapeutaként.
Tanított az általános iskolától a gimnáziumon keresztül az egyetemig, ezen belül hat éven át intézményvezetőként dolgozott egy két tanítási nyelvű általános iskolában, illetve közel 10 éven át volt vezetőtanár az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán, illetve a Testnevelési Egyetemen.
Jelenleg félállásban az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Egészségfejlesztési és Sporttudomány Intézetének adjunktusa, emellett szenzomotoros tanácsadást, fejlesztést végez. Fejlesztő munkája leginkább az óvodáskorú gyermekektől a középiskolás korosztályig terjed.
Az MTMT-ben 24 publikációja szerepel. Ebből 5 angol és 6 magyar nyelvű kapcsolódik a doktori kutatásának témájához. Szerzője a Stephens-Sarlós Program c. könyvnek. Szabadidejét legszívesebben a családjával tölti. Evezős válogatott volt, jelenleg is rendszeresen sportol,
kerékpározik, fut, úszik, síel, evez. Mindenféle irodalmat kedvel. Szeret moziba, színházba, koncertekre járni, illetve kertészkedni, gitározni, írni, kötni és főzni. Jelen előadásában a primitív reflexek, valamint a féltekék működésmegosztása és az ADHD tüneteinek kapcsolatáról beszél.

Van-e kapcsolat az idegrendszer érettsége és az ADHD tünetei között?